مجموعه ای از فعالیت ها(برنامه ریزی ،مهندسی و ساخت و کنترل کیفیت ) بر روی یک قلم کالا  که باعث ساخت داخل یا تامین از تولیدات داخلی آن (با حفظ کیفیت ) گردد.


 

اقدامات صورت گرفته در شرکت فولاد مبارکه در راستای بومی سازی :

  •     تشکیل کمیته های بومی سازی در کلیه نواحی تولیدی به منظور استفاده از پتانسیل های موجود در نواحی با مشارکت پرسنل با تجربه  آن ناحیه  در اقدامات بومی سازی
  •     ایجاد ساختار بومی سازی در مدیریت دفتر فنی نگهداری و تعمیرات  متشکل از قسمت های :
    •     برنامه ریزی بومی سازی
    •     مهندسی معکوس
    •     مهندسی مجدد
    •     کنترل کیفیت
  •     انجام  فرآیند بومی سازی  از طریق  پنج فاز  به شرح زیر :
    •     فاز شناسایی و آماده سازی و اولویت بندی اقلام
    •      فاز مهندسی  (تهیه و تکمیل مدارک فنی )
    •      فاز شناسایی و ارزیابی فنی سازندگان جهت بومی سازی قلم مورد نظر
    •      فاز اختصاص بودجه و ایجاد استعلام و سفارش
    •      فاز ساخت و کنترل کیفیت

واحد طراحي و مهندسي معکوس
واحد طراحي و مهندسي معکوس با سابقه  11 ساله   پيشتاز تهيه  مدارک فني براي قطعات و تجهيزات فولاد مبارکه بوده  و تاکنون بالغ بر 144000   قطعه و تجهيز به واسطه اين مدارک  در واحد هاي مختلف توليدي  بومي سازي شده اند.
اين واحد با پشتوانه نيروهاي کارآمد  و کارآزموده  شامل تخصص هاي  مکانيک ، متالوژي ، پليمر و در اختيار داشتن تيمهاي مشاوره فني و مهندسي کارآمد پيشرو در بومي سازي تجهيزات و قطعات  صنعت فولاد کشور مي باشد .
 
مدرک فني چيست  ؟
يک مجموعه  کامل از نقشه هاي ساخت ، روش توليد ، اطلاعات مواد اوليه ، روش بازرسي و کنترل کيفيت و کليه استاندارهاي مورد استفاده در فرايند ساخت و بازرسي قطعات و تجيزات مي باشد .
به عبارت ديگر دانش فني ساخت  و يا تامين  يک قطعه در قالب  مدرک فني تدوين و ارائه مي گردد .


دستاوردهاي حاصل از واحد طراحي و مهندسي معکوس :

    تهيه مدارک فني به عنوان مرجع تامين و ساخت و يا انجام تعميرات
    کاهش هزينه تامين اقلام مورد نياز فولاد مبارکه
    ايجاد  دانش فني ساخت و تامين و ايجاد رقابت در سازندگان وتامين کنندگان
    تهيه مدارک و انجام بهينه سازي هاي لازم مطابق با شرايط محيطي تجهيز
    عدم نياز به تامين مازاد بر نياز قطعات يدکي  و بهينه کردن موجودي انبار

واحد مهندسي مجدد :

رسالت مهندسي مجدد بازنگري در قطعات، تجهيزات، سيستم‌ها، فرآيندها و ... و انتقال تکنولوژي جديد در راستاي به روز رساني و افزايش کارايي مي‌باشد.

واحد قطعات يدکي :

واحد قطعات يدکي smo)  ) از ابتداي بهره برداري مجتمع فولاد مبارکه شروع بکار کرده ، اين واحد با پشتوانه نيروهاي کارآمد  و کارآزموده  شامل تخصص هاي  مکانيک ، برق ، وابزاردقيق در اختيار صنعت فولاد کشور مي باشد ،در  قسمتsmo  جهت تامين نياز هاي قطعات يدکي مشترک  نواحي در فولاد مبارکه مراحل ذيل انجام مي گردد.

عمده وظايف قطعات يدکي :

تعيين سطح ذخيره قطعات ،صدور درخواست هاي خريد قطعات يدکي ،پاسخگويي به استعلامهاي خريد قطعات يدکي ، کد گذاري قطعات واحد هاي طرح وتوسعه ،تهيه مدرک فني قطعات در هنگام درخواست خريد ،بررسي و رفع مغايرت بوجود آمده قطعات يدکي ،بررسي در جايگزيني تايپ هاي معادل خريداري شده ،بررسي و مديريت قطعات راکد ، تهيه گردش کارها و دستوالعمل هاي  مرتبط با فرآيند هاي مديريت قطعات يدکي و تهيه گردش کارها و دستوالعمل هاي  نگهداري قطعات در انبار هاي قطعات يدکي و...

قطعه يدکي چيست؟

قطعه يدکي قطعه‌اي خاص با فن‌آوري ساخت نسبتاً بالا است که براساس نقشه ، مدارک و محاسبات فني و علمي ، طراحي و ساخت شده و براي ساخت يک روند نسبتاً طولاني را طي مي‌کند و از قطعات و مواد مصرفي متمايز مي‌باشد
با به وجود آمدن مبحث انبارداري ، موضوع طبقه‌بندي اصولي قطعات يدکي پيش آمد و لزوم وجود يک سيستم براي دسته‌بندي قطعات براي دسترسي سريع به قطعه در انبار خود را نمايان ساخت. تلاش‌هاي مختلفي براي ايجاد سيستم‌هاي قطعات يدکي صورت گرفت و نهايتاً سيستم کدگذاري قطعات يدکي (Spare  parts  coding) مطرح گرديد و تا به امروز براي انبارداري ، پيداکردن قطعات و مديريت قطعات يدکي هيچ راهي بهتر از کدگذاري قطعات يدکي پيدا نشده است.

قطعات يدکي در فولادمبارکه چگونه تعريف مي‌شود؟

تمامي قطعات يدکي در مجتمع فولاد مبارکه با عدد 40 شروع مي‌شود به عبارت ديگر آنچه که تاکنون به عنوان کد قطعه يدکي به صورت يک کد 10 رقمي به اضافه يک حرف انگليسي تعريف کرديم در مجتمع فولاد به صورت يک رشته12 رقمي به اضافه يک حرف انگليسي در مي‌آيد که دو رقم اول آن 40 است.بنابراين هر جا يک رشته عددي مشاهده کرديم که دو رقم اول آن 40 بود ، قطعه يدکي است. لذا تمامي صحبت‌هاي قبل به قوت خود باقي مي‌ماند.

 


6.1.7.0
گروه دورانV6.1.7.0

ارتقاء امنیت وب با وف بومی